onsdag 19 september 2012

Stillastående

Alger

Vattnet ovanpå jorden i hinken är grönt av alger
som vuxit till sig under sommaren.
Som mossa på mina fötter när jag inte är i rörelse
Mossa i min hjärna
Vidare, vidare, viskar nomaden
sitter fast, sitter fast säger fötterna
Vandraren är rastlös nu
vill bryta upp och se den nya dagen gry
men är instruerad att hålla sig på ort och ställe
i tre år till
Vad händer då?
Det vet vi inte
men vi kan röra på oss
bort från algerna som växer på ytan av det stillastående vattnet

5 kommentarer:

  1. Välskrivet - man känner resfebern växa medan algerna gror.

    SvaraRadera
  2. Bra, intressant bildspråk med spännande kontraster.

    Jag hette Pia och hade en vit bil på skrivpuff förut. Numera är jag en grå fågel.

    SvaraRadera
  3. Bäst att hela tiden röra på sig, man vill inte bli mossig.

    SvaraRadera