söndag 11 januari 2009

SkrivPuff: Utmaning 11

SkrivPuff: Utmaning 11

Vinter i stan

Månljus
när jag stiger upp och när jag kommer hem
den enda källan till ljus
på detta norra halvklot
denna årstid
Hur tänkte dom där ur-indierna
när dom började vandra för tusentals år sen?
- Vi drar dit upp! Snö, mörker och iskallt rockar fett!

Mina tår är frusna även på sommaren
och jag finner ingen romantik i stelfrusna tår och glansis
bara panik
glansis är det på trottoaren där jag ska gå
bucklig och halvsandad
så jag tappar fotfästet varje steg
och får ischias av att gå som en strakbent pensionär
i det jag spänner stjärtmusklerna för att inte trilla

En annan värld

De nyslipade stålkanterna nyper bra i hårdsnön
gör en perfekt telemarkssväng
den första för säsongen
lyckan är fullständig
jag ramlar av glädje men är uppe igen snabbt
snöig in på bara skinnet
och vill göra om bedriften
efter ett par dagar är vi sams, skidorna och jag
jag dansar nerför backen
mina skidor har blivit ett med med mig
och vi dansar fort och lätt nerför nerför
snön sprutar
jag ler och skrattar och åker med öppen mun
sväljer snö och storknar
sjunger för mig själv
lycka



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar