söndag 20 maj 2012

Om sorg

skrivpuff.blogspot.com

Omsorgsprogrammet tänker jag genast
mor var rektor och sjukvårdsutbildningarna bytte namn många gånger under hennes karriär
men det var samma innehåll
det gjorde mig till undersköterska iallafall
utan examensbevis
men jag satt bredvid henne år ut och år in
då hon jobbade hemma
jag sökte förstås gemenskap
ville ta av hennes tid
gick i symbios med hennes arbete
läste böcker om blodomloppet och lärde mig
att inte låta dammsugarslangar ligga framme
eftersom de äldre kan lätt snubbla på dem
då fanns det ålderdomshem
omsorg
ett ord för kvinnor
utslitna med värkande ryggar och pisslöner
och ett ord
för det jag sysslar med
med min diabetiska katt
och om sorgen
jag vet kommer
då han inte tyar längre
då dör en del av mig
det är det banala som är det basala
som jag just läste någonstans

5 kommentarer:

  1. vemodigt, vänligt, vackert.

    SvaraRadera
  2. Inom pilparenteser (<>) skriver du följande:
    a href="http://xxx.yyy.zzz/URL"
    Sen skriver du, utan mellanslag före:
    Den rubrik du vill ha
    Sen, utan mellanslag före, inom pilparenteser:
    /a

    Hey presto! Du har en länk!

    SvaraRadera
  3. Tack Maria!
    Och tack Kalle! :)

    SvaraRadera
  4. Underbar text. Tycker verkligen om att läsa dina texter.

    Ang länkning: Jag ser visserligen att du redan fått hjälp, men här är mitt bidrag. Gå till skrivpuffs arkiv för augusti 2011. Omkring den 20 augusti har Hasse skrivit en instruktion. Jag tror att ordet är rekord. Ordet hiss kommer dagen efter Hasses instruktion. Spara ner Hasses instruktion i ett ordbehandlingsdokument och kopiera från det. Så brukar jag göra.

    SvaraRadera