måndag 21 maj 2012

Syster Yster

SkorpionSpionen

Hon den där lilla jäveln som detroniserade mig när jag var tre år
som jag längtade efter
frågade efter
"När kommer bäbisen?"
"När löven faller"
Löven föll tidigt det året, och ingen bäbis kom fast träden var nakna.
Plötsligt
jag och pappa
stort sjukhus
glasruta
får inte gå in till mamma
inte se bäbisen
fattar ingenting
minns knappt heller
bara den där dörren med glasruta över halva
smittorisk
mamma sjuk
hon och lillasyster får inte få bakterier på sig
vi åker hem igen
något är fel
fast det är okej
jag vet inte vad jag väntade mig den där dagen
hade väl knappt sett en bäbis
men hon tog sig med tiden och växte om mig i tonåren
fönedring
Storasyskon är stora, småsyskon är små
så det så
Nu är hon den där stora jäveln (Gud hoppas hon inte läser det här)
som förbrukar allt syre och tar all kraft
fortfarande
och ändå
min räddningsplanka när det är riktigt illa på riktigt
ingen kan göra så ont
och ingen kan göra så gott
samtidigt

4 kommentarer:

  1. SkorpionSpionen

    Så gjorde jag nu, blev det rätt tro?

    SvaraRadera
  2. De sista åtta raderna fastnar verkligen. Bra beskriven syskonskap.

    SvaraRadera
  3. Håller med Marie, de sista åtta raderna känns som kärnan i texten. De berör .

    SvaraRadera