fredag 13 februari 2009

45 Huller om buller

45

Den börjar nu.
Det är en dikt om kärlek.
En kärleksdikt.
Med andra ord en sån som får den tilltalade att svimma
och man måste komma med luktsalt
Jag vet inte hur man gör
Jag har aldrig skrivit en sån förut
(Nu ljög jag. Fast jag har inte sett någon bli sanslös av den)
Hur börjar man?
"Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda"
(Citat; EA Karlfeldt. Karlfeldt är pekoral sa alltid morfar.)
Det river hemskt, jag får en faslig klåda
På det onämnbara stället (tallkottkörteln)
Omstart:
Djupt nere i i synonymlådan
ligger de rätta orden
metaforerna och de skitgamla klyschorna
"Dina ögon äro omvända stjärnkikare, man ser universum i dem"
Omstart:
Huller om buller
ligger lakanen i sängen
och vi bäddar inte
huller om buller
ligger räkningarna
kräkningarna
i en stor hög
vi betalar inte
- Vaddårå, man skulle ju konsumera?
Och om man betalar med kort så kostar det ju inget, var det inte så?
Huller om buller
ligger de alla de gamla kärlekarna i en skokartong
döpt Minnen
eller kastas
för när du kom brann allt det gamla upp
som fågel Fenix
Jag går över gatan huller om buller
ska möta dig
som också går huller om buller
vi har bestämt olika tider och inte samma plats
risken är att vi aldrig möts
vi är så spontana och fria
att vi bestämmer olika klockslag var för sig varje dag
utan att berätta för den andra

6 kommentarer:

  1. Underbart och mycket och värt att läsas flera gånger. Hittar något nytt och tänkvärt och roligt varje gång! Hjärtlig dag till dig du skrivardrottning!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt bra! Du har lyckats fånga en mängd olika företeelser och känslor i omgångar. Cissi

    SvaraRadera
  3. Du lyckades!!! Avundsjuk men inte missunnsam!

    SvaraRadera
  4. Ja, stötta din chef. Hjälp henne istället för att mumla i hörnan! Är hon den utbrännande typen? Då är hon förmodligen också den känslomässigt bundna och den ivrigt glada typen! Delegation är nyckeln! Men det är svårt när både de inre och yttre kraven arbetar i samma sträckning....Som kvinna är man alltid tvungen att vara dubbelt så stark, tre gånger så duktig och fyra gånger -. minst - så uthållig och stark!
    Cissi

    SvaraRadera
  5. tre gånger så duktig och begåvad - skulle det stå (inte stark där alltså)
    Cissi

    SvaraRadera
  6. jag har inte ens kommenterat detta fast jag fell in love with it-direkt!!

    strålande beskrivet:
    Hur jä**a ostrukturerat kärlek är!!! Kan du fatta!Jag bara tänker in och ut ,in och ut,innifrån en själ och ut i det vilda..så det berör mig/oss alla.

    SvaraRadera