söndag 15 februari 2009

47

47
Återvända har tunga skor och kragen uppfälld över ansiktet
undviker att se på dem han möter
viker undan
Återvända har svansen mellan benen och böjd nacke
talar inte
Han har fickorna fulla av sorg och ingen förväntan på banken
ett maskätet minne av en gnista som lös vägen
och slocknade
andas mörker och svart luft, röker Gauloises utan filter
inte för att det är coolt utan för att de är billigast
tjocka som skolkritor med svart tobak som franska Främlingslegionen
har i sina nödpaket
hostar segt slem ur lungornas innersta
bränner sig på fingrarna av varmrökt ända in
Återvända vill inte synas, inte höras, inte säga något
är stum på eget bevåg för det finns inget att säga mer
ingen återvändo
att vända åter utan framgång mätt i erfarenheter som glänser, barn eller IT-miljoner
är en återvändsgränd
inte en återkomst
ett förnedrande nederlag
att komma åter till sin hatade stad
där hån är språkstandard, poesi är för kärringar
och föraktet för bildning fräser som magnesiumband
Återvända ville inte vända åter
men hade ingenannanstans
att gå

5 kommentarer:

  1. Skitsnygg text!!! Avundsjuk. Det enda jag inte gillade helt och fullt var beskrivningen av staden. Hade nog föredragit om texten slutat efter "återkomst".

    SvaraRadera
  2. Mushi, mushi! Jag tyckte om att det fräste som magnesiumband, även om jag inte vet riktigt vad det är för nåt. Men jag fick en bra bild i skallen! Och, å, vad jag tycker om text 42 också, din knasboll. Puss!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, hade för bråttom med staden!
    Magnesiumband kommer jag ihåg från kemin, vi tände eld på dem och det fräste som sjutton! Jättekul var det!

    SvaraRadera
  4. Man kan domna bort av hur du beskrvr detta,
    tex :"Han har fickorna fulla av sorg och ingen förväntan på banken
    ett maskätet minne av en gnista som lös vägen
    och slocknade".
    en sån mörk text utan minst hopp eller utgång..

    SvaraRadera
  5. Huvva ja, men det finns en annan sida av Återvända också, det finns alltid minst två sidor... kram och tack!

    SvaraRadera