lördag 21 februari 2009

53


Där går han, i sina nya jeans och luvtröjan från San Fransisco.
Två ryggsäckar, HellyHansen-jacka och foträta skor.
Helly-Ylle-kille, reko snubbe. Lärare i samhällskunskap och historia.
Jovialisk? Nä.
Den fyrkantigaste människan av dom alla.
Helt ointaglig, som Fort Knox.
En hjärna stor som en buljongtärning
bakom tjugofem centimeter tjockt pannben.
Hans hår har grånat på ett år, det är rätt åt honom.
Mitt tog iallafall tio år på sej från blont till grått.
Han är så korkad så jag blir stum.
Dumheten är gränslös.
Jag har ätit hans beskäftiga floskler till frukost, lunch och middag i snart ett år.
Jag är passiv aggressiv så det ryker ur öronen, men jag rår inte på denne debile best
med något av mina vapen.
Jag vet inte hur jag ska göra för att få samarbetet att flyta utan blodspillan.
Vill trycka in ögonen i skallen på honom och dela ut en rejäl pungspark.
Tala om för honom att han inte kan fortsätta prata med folk som om de vore idioter,
på scen kallas det publikförakt. Vad heter det på skolspråk?
Elevförakt? Sociopati?
-Nämen säu kan vi inte göura, teänk om alla gjöurde säu bräker han på sin fula skånska.
Jag älskar skåningar och tycker att malmöitiska är helt fascinerande, men när en fin dialekt rådbråkas av en dum människa blir det fult, plötsligt.
En vacker människa som visar sej vara elak blir plötsligt ful, samma mekanism.
-Nöu föur döu tau ansvaur föur det häeRRR, bräker han.
Han har inte problem med kognitionen, det är bara det att han är dum.
Om han inte gått sina fyra år på lärarhögskolan skulle man kunna kalla honom bildningsresistent. Men det kan han ju inte vara, förutsatt att det verkligen förekommer bildning på Lärarhög. De har ju fått en del kritik.

Exempel från fortbildningdag på vår skola i dyslexi:
- Meän vaddäu, doum kan väl sleå äupp i leäxikoän som alla andra?
Nä. Det är ju
bland annat det som är svårt för personer med dyslexi.
Jag skäms inför föreläsaren, en av landets bästa inom sitt område.
Skäms för att min nyutexaminerade kollega har så grunda kunskaper och så grund hjärna.
Men hon ger svar på tal och det blir tyst.
Han tror nämligen att:
A) Alla elever är lata
B)Alla elever ljuger och manipulerar
C)Alla elever är ute efter att fuska
D) Alla elever som sjukanmäler sej skolkar egentligen.
E) Alla elever är ute efter att blåsa honom (Det sista kan jag tro, för de genomskådar honom, vilket han inte förstår. Hans största misstag är att inte tillerkänna eleverna egna intellekt som ofta är mer rörliga och utvecklade än hans. Därför ser han det inte. Därför hatar dom honom.

Det blev lugnare på skolan efteråt.
Vi kunde skämta med varandra
och bjuda på oss själva.
Det blev lättare att diskutera och färre samtal för kuratorn.
Hans ersättare var en helt ok person med alla hästarna inne.
Ingen vet vart han tog vägen. Han var bara borta en dag.
Det blev förstås uppståndelse och polisanmälan och skallgång och media,
men dom hittade honom inte.


forts. följer






3 kommentarer:

  1. Bäst, bäst, du äur bäust föur jauvelen!

    SvaraRadera
  2. *asg*

    Himmel så bra det blev !!!!

    SvaraRadera
  3. Naj hyu, deän äe ju himsk!
    Så går det när man testar gränser i bloggen...
    Det är mittenpartiet som ska bort tror jag. Och det blir en fortsättning!

    SvaraRadera