måndag 2 februari 2009

Lost 33

2 februari

Jag har tappat bort Olof Palmes autograf. Jag har haft den sedan 1981 på en en gul post-it lapp. Han och Harry Schein hade spelat tennis och efter matchen smög vi fram, mina kusiner och jag.

Jag har tappat bort mitt lugn, det som utmärkte mig bland andra förr i tiden.

Jag har tappat tidsuppfattningen, vet inte längre hur lång en vecka är eller en månad är mätt i handlingar. Jag kan inte mäta tid längre, jag övertrasserar hela tiden.

Jag har tappat många papperslappar och går med barfot själ på isen mellan ön och fastlandet.
Men jag har skor.

Jag har tappat bort min almanacka och min klocka och jag orkar inte leta efter dom. Nu är det ju ändå bara två tider - halvljust och beckmörkt.

Jag har tappat bort skattemärket till bilen. Beställer nytt.

Jag har tappat bort förmågan att vara trött utan att det syns.

Jag har tappat bort min föreläsning om runor och facit till Blueprint C.

Jag har tappat bort stora delar av mig själv till förmån för jobbet som inte klaras av med mindre än att man klipper en tå och skär en häl.

Fucking arbetsmarknad, hallå, det är ett samhällsproblem, inte ett individproblem - hör ni det! Ni som ska höra det - osynliga tidsanda med ansvarsfrihet.

Jag har tappat bort min musik.
Men jag har kvar
min trumma, mina kohorn och mina spilåpipor,
för dom hinner jag äntligen spela på
när allt annat är förlorat!

Barn's burnt down
Now I can see the moon

2 kommentarer:

  1. Va bra att du hittade lösenordet så jag fick läsa detta!

    Vilken bra och fin text(ldesamt rolig på sina ställen). Jag blev brörd av den sorgliga frustration som jag kunde känna bakom orden. Och, ja, det är i dag allt förmånga som vet vad du talar om och det är så skrämmande.

    SvaraRadera
  2. Jag såg ett program på SVT som hette Livspusslet, det var då det gick upp för mig på riktigt att det är ett samhällsproblem... Så många försöker så mycket att hålla ihop sina liv och hålla sina själar friska, och vi lär oss att det är vi själva som har ansvar för hur vi mår. Och det är ju riktigt och sant. Men det finns ju en sanning till, som verkar vara tabu att diskutera med arbetsgivare och andra. Jag skulle vilja skriva en debattartikel om detta när jag får tid...

    Tack för att du läste! :D

    SvaraRadera