lördag 31 januari 2009

Utmaning 30

30

Soppatorsk. Vad annars.
Måndagmorgon och U-sväng på Långholmsgatan,
ingen bra combo. Tvärstopp.
Fem filer i vardera riktningen, snöblandat regn och mörkt
som i en röv. Och rusning.
-Ja tuta ni, det hjälper föga! Arslen!
Ut och knuffa, hjälp till då istället för att tuta, mongobilister!
Idioter!
Hoppla! Ja just det nu kommer 4:an också, mög, och polisen.
Inte få panik, andas, ANDAS, sååå ja.

-Va, misstänkt? Men jag har ju bara slut på bensin, ska jag blåsa?
Jaha ja, visst, whatever. Förbjudet med U-sväng? Aj då jag glömde det,
eller såg inte för det snöar så mycket. Nä. Inga undantag. Just det.
Inga undanflykter heller. 700 spänn.
Som en full tank hade kostat. Körkortet också?
Jaha. Tar ni hand om bilen då? Nehej, inte det.
Ja men då kan vi väl gå in på 7eleven och köpa fika då om vi ska stå här tills
fan avlöser oss.
Ironisk ja, vad annars?
Vad hände med att hjälpa en dam i nöd? Sexistiskt?
Ja ni är ju också damer, ursäkta.
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, har ni läst den?
Nähä.
Ja men jag går väl och ställer mej mitt på vägen här då och väntar på nästa buss
och blir överkörd.
Nu tänker jag börja gråta. Bara så ni vet. Och gå härifrån.
Jag går nu. Hem. Ja, och lämna bilen.
Ingen soppa, inget körkort, alla är arga och jag orkar inte mer.
Adjö. Hej då.

(Springer därifrån med tusen tutande bilhorn tjutande i öronen)

(Poliserna springer efter, bärgaren kommer, Radio Stockholms trafikredaktion
talar om en övergiven bil mitt i korsningen och köer på flera mil.
Men det är en annan historia, den här får jag inte slut på.)






1 kommentar: