måndag 9 mars 2009

68

68



Gud satt vid skrivbordet och tänkte. Han var bekymrad. De senaste skapelserna hade inte blivit bra. Adam och Eva hade pallat förbjudna äpplen och han blev tvungen att kasta ut dom ur paradiset. Noa hade i och för sig lyckats, men dinosaurierna fick inte plats på arken så dom dränktes i syndafloden.
Moses bara tjatade på honom, trots allt han hade gjort för att rädda den token undan egyptierna och uppenbara sig i brinnande buskar. Kasta ner manna och stekta sparvar och då ville han ha skedar också. Nån måtta får det vara, använd händerna. När Moses kom och krävde tjugo budord för att få ordning på sitt folk prutade Gud ner dom till tio, och la in några riktigt svåra bara för att se hur dom skulle fixa det. Gud hade tänkt be Moses hämta budorden på K2, men då hade han väl knorrat ännu högre, så det fick bli Siani. Det låg ju ändå i närheten. Det var roligt att se hur dom kämpade, Gud skrattade roat för sig själv. Dom fattar ännu inte att dom måste tänka själva. Gabriel kom flygande så fjädrarna yrde och taxade in i Guds rökrum.
-Jag har en idé!
-Men Gabriel titta vad det blir av dina idéer. Dom funkar inte!
-Jamen den här är klockren, det är vår sista chans att skapa nåt bra. Du måste lyssna, snälla?
-Du tappar fjädrar överallt, håller du på att bli en rugguggla istället för en ängel?
-Nej jag tror det är en personlig kris, jag går igenom en metamorfos och då tappar jag alltid vingarna.
- Okej berätta då. Vad är det för idé?
Gabriel viskar i Guds öra så att inte Satan ska höra, den jäveln är ju överallt.
- Va? Ett barn? Som är mitt?
-Ssssscchh inte så högt, han kan höra.
-Men hur skulle det gå till?
-Tadaaa! Här, redan fixat! Jag åker ner med det till Maria och säger att han heter Jesus Kristus och är Guds son.
- Men hon är ju oskuld, vad ska Josef tänka? De har inte haft sex än, bara hånglat lite i snickarverkstan.
- Vad skulle folket tänka, om Guds son kom från en kvinna som haft sex med en vanlig man? Och sen övertalas att det är Gud som är pappa? Och att ungen är sänd för att rädda världen?
-Du har rätt. Vi chansar. Det kan ju bara gå åt helvete, eller hur, ha ha!
-Haha, det är nästan lika roligt som Telenors reklam, har du sett den?
-Vilken då?
-Okej, person 1: "-Jag mår urdåligt" person 2: "-Har du också svalt en klocka". Hahaaahaha kul va?
- Måttligt. Jag tycker den här är bättre: Per, vad gör du i skåpet? Jag leker periskåp! hahahahihihoho
- Nä, seriöst. Ska jag flyga ner med grabben?
-Ja gör det.
-Det kan bli hemskt för honom, därnere. Kan bli mobbad för att hans pappa inte syns. Kanske tror dom att han är idiot.
-Men då får jag väl rycka in på nåt sätt. Göra nåt mirakel.
-Då drar jag nu. Whish me luck!
- Guds fred Gabriel! God speed!
-Ciao!

Forts. följer...

(Fritt efter O Grande Criado)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar