torsdag 12 mars 2009

71

71
Måste hon ha just det papper som jag ligger på?
Alltid samma sak. Man får aldrig sova ifred.
Räkningar är ju skönast att ligga på, fattar hon inte det?
Men det är ju inte lätt att ha människa,
de är svåra att uppfostra.
Min och brorsans är i och för sig rätt ok, vi har ju bättre lägenhet nu
än för tre år sen.
Och inomhusgräs i en balkonglåda, rätt schysst för innesnubbar som oss.
Hoppsan! Hårboll coming up!
*Klöök klök hulk klöööök*
På rena lakanen. Ja och?
Finns väl tvättmaskin. Titta vad hon springer hysteriskt nu
och ska ta bort. Slappna av!
Det är vår främsta uppgift, tycker jag.
Få henne att fatta att det är det som är grejen.
"Sitta stilla, göra ingenting, våren kommer och gräset växer av sig själv".
Man ska betrakta livet, inte jaga det.
Ibland jagar vi varandra jag och brorsan,
men det är för att hålla kroppen i trim så att vi kan vara stilla
så länge vi behöver.
Vi brukar visa henne hur man gör gymnastik när man just vaknat,
man kan inte bara rusa upp och stressa,
man måste sträcka på sig först och väcka hela kroppen.
Men hon far upp som skjuten ur en kanon när hon väl vaknat,
då blir iallafall jag lite rädd.
Jag undrar vad "gå till jobbet" betyder.
Hon säger det när hon går ut, det betyder att vi får sova ifred
iallafall tolv timmar.
Sen, när hon kommer tillbaka, då kan man lägga sig på henne,
och då ligger hon still.
Äntligen.
Nä, är det dags för eftermiddagsluren.

Zen Master Demetrius

2 kommentarer:

  1. Haha, kattexter är bäst! Så zenbuddhistiskt, du har fattat katters innersta väsen. Och rolig!

    SvaraRadera
  2. åhh Detta var det härligaste du skrivit!!

    lugnare tempo, cool vinkel, precis som det är att vara katt vill Elliot hälsa.

    SvaraRadera