måndag 9 mars 2009

Bonustankar att sätta upp på kylskåpet (inte skrivna av mej!)

Varje vecka har två dagar, för vilka vi inte ska hysa oro,
två dagar som ska hållas fria från fruktan och farhågor

En av dessa dagar är gårdagen,
med dess misstag och bekymmer,
dess värk och smärta.
Gårdagen har för alltid passerat bortom horisonten.
All världens rikedomar kan ej göra ogjord
en enda av våra handlingar, ej få ett enda av våra ord osagt.
Gårdagen är för alltid borta.

Varje vecka har också en morgondag,
vars börda ej ska tynga oss,
dess stora möjligheter och små prestationer.
Också morgondagen ligger bortom horisonten.
Men också morgondagens sol ska lysa.
Strålande mot en klarblå himmel eller dold bakom en mask av moln
-men den kommer att lysa.
Och tills dess den stiger fram har vi ingen andel i morgondagen.
Den är ännu ofödd.

Så återstår då bara en dag. Idag.
Varje människa orkar strida en enda dags strid.
Det är bara när du och jag bär bördan
av dessa två fruktansvärda evigheter
- gårdagen och morgondagen - som våra krafter sviktar.
Det är inte dagens upplevelser som tynger våra axlar mot jorden
- det är vår känsla av skuld och bitterhet för vad som skedde i går
eller bävan inför vad morgondagen månde ha i sitt sköte.

Så låt oss då leva bara en dag i sänder!

Christer L. Nordlund

Jag tycker visserligen att det är lite pekoral-varning, men jag gillar den ändå. För det högstämda, kvasi-religiösa Stagnelius-wannabee-ismen. Eller är det Tegnér jag tänker på? Blandar alltid ihop dem. Men sanningar kan ju sägas på flera olika sätt, och jag tycker det här ändå var sympatiskt och tröstande i det läge jag befinner mig nu. Chranna.

1 kommentar:

  1. Mycket bra!!
    Varje människa orkar strida en enda dags strid.

    lena

    SvaraRadera