söndag 4 januari 2009

Jag gjorde det inte. Utmaning 2

- Ja visst hade jag motiv, men det var inte jag!
- Har du något vittne eller nåt bra alibi? För det här är ju lite läskigt.
- Nej jag har inte varit utanför dörren på två dagar. Vaddå, ser det ut som att det skulle kunna vara jag?
- Alltså jag vet ju att det inte var du, men det skulle kunna vara du. Om man inte kände dig.
- Hur då?
- Jag menar, du hatar ju henne, du vill få henne vräkt för störande av allmän ordning.
- Störande av husfrid var det, om det finns nåt sånt.
- Whatever, men du var nära att flippa när hon gastade att det var mögel i hela huset och det enda som luktade var våt jord för att tvättstugefönstret var öppet.
- Yuck, det var hemskt. Jag ville strypa henne med tvättlinan.
- Sen ringde hon miljökontoret och de fick komma och mäta fukt som inte fanns, vilket kostade värden en del och det enda resultatet var ännu en bekräftelse på att det är nåt vajkalle med henne.
-Det var då jag slutade hälsa på henne. Jag bara blängde.
- Och sen fick hon för sig att grannen ovanpå avsiktligt stampade i golvet och la sin mobil på golvet så att den skulle höras ner till henne när alarmkklockan gick igång på morgonen.
Hon trodde att han terroriserade henne med avsikt.
- Ja fy fan och det var min stackars kompis som bodde i lägenheten ovanför, världens trevligaste kille som aldrig skulle göra såna saker mot någon annan.
-Och då ringde hon miljöförvaltningen igen för att de skulle komma och bullermäta. Och de sa ju samma sak "hon har nog inte alla hästar inne", för det var inget buller enligt deras standard.
-Och värden fick dega än en gång till nåt onödigt.
- Ja och när hon lindade tvättvagnarna med tejp för att de inte skulle låta när man ställde ner dem på golvet? Och klagade tio gånger på att hjulen gnisslade?
-Jag fick beställa en ny tvättvagn bara för det. I see what you're getting at. Det kunde ha varit jag. Jag skar sönder däcken på hennes fula barnvagn. Jag kissade i hennes handfat när jag bytte packningar i kranarna. Jag bajsade i hennes toa bara för att jag vet att hon har bakteriefobi. Och jag lämnade den bruna randen i toaskålen. Jag stal hennes lakan i tvättstugan bara för att de var så patetiskt silkiga. Och gjorde om dem tilll gardiner åt mig. Och jag vägrade sopa upp alla russin som hennes äckliga unge drällt i trappuppgången.
- En gång sa du åt henne att rensa vasken själv, för det kan alla göra.
-Det måste ha varit då hon började klura på något hon kunde sätta dit mig för.
- Och eftersom hon känner att ni inte har världens bästa relation tror hon att det är du som sprayat Hora på hennes dörr.
-Jag tror det är alla de där väktarna hon satte på och lovade var och en att de var den ende.
-Hur vet du det?
-Snickaren berättade. Han hade också varit med henne.
-Vet hon alla de där andra grejerna du gjorde mot henne, barnvagnen och lakanen?
-Nej gud nej, hon misstänker att vi har uteliggare på vinden och att det är dom.
Men det har vi inte heller.
-Så vad ska du göra?
-Går till förhöret, och säger som det är. Sen ska jag lusläsa hyreslagen och få henne vräkt.
Och den här gången ska jag lyckas.

2 kommentarer:

  1. Har fastighetsskötarförbundet nån tidning så kanske du kan skicka den här texten dit...?

    SvaraRadera
  2. Aha, tack för tipset! Jag ska kolla! Puss!

    SvaraRadera