tisdag 6 januari 2009

Vill inte gå till jobbet 2/Utmaning 6

-Nej, jag vill faktiskt inte gå tillbaka till jobbet.
Jag tycker det är tråkigt.
Helt enkelt slöseri med min tid.
Jag är inte gjord för att ha tråkigt, jag är ingen sån person förstår du.

- Vad menar du med det?

-Jag tycker att jag kan få betalt bara för att vara.
Jag är så bra på det. Jag kan jobba som mig själv och få VD-lön.
Sprida mina goda råd och uppfinningar hur som helst, när jag har lust.
Inte mellan vissa klockslag.
Jag följer solens rytm och kroppens.
Alltså min kropps. Det är väl självklart att man inte kan
tvinga den att prestera när den sover fortfarande?
Fattar du inte det?

- Ja och hur skulle det se ut om alla tänkte så?

- Och om det dessutom är tråkigt så blir jag aggressiv, och det är inte roligt.
För någon.
Det bästa är om jag får gå omkring med en kaffemugg och dyka upp
som en annan diva när det passar mig. Det vore underbart.
Varför ska jag göra schemat till exempel?
Jag har ingen lust att hålla ordning.
Jag gjorde det första gången bara för att det fanns så många roliga funktioner
i programmet, nu har jag tröttnat på det.
Det är Yesterday's news.
Gör det själv.
Jag vill inte vara förebild.
Born originals, how comes it to pass that we die copies?

- Vi kommer ingenstans med det här. Du är ju inte seriös.

-Äh men kom igen nu.
Jag tycker verkligen att jag borde få ett livstidsstipendium
för att bara vara jag. Och berätta om hur det är att vara jag
för dem som vill veta.
Jag kan skriva en bok, eller ha ett radioprogram, eller en hemsida.
TV lockar mig inte, jag gillar inte att bli tittad på.
Men om jag måste ha ett eget TV-program så okej då.
Om ni tjatar.
Men jag går inte tillbaka till jobbet, hör du det?

- Ja jag hör. Och du gör som du vill, du är ju vuxen. Rentav medelålders.
Om du vill följa dina sinnessjuka drömmar får du väl göra det.
Men kom inte och be om hjälp när du ligger i rännstenen.

- Det finns inga rännstenar längre.

- Mjaha, kanske det. Men du måste ändå komma på Söka-jobbkursen på måndag klockan åtta.

- Okej då. See you.

- Hej.

2 kommentarer:

  1. Rolig oväntad vändning på slutet.Like that!
    forsätt så här...

    SvaraRadera
  2. och du............ gillar bilden du valt...jag var med..

    SvaraRadera