tisdag 6 januari 2009

Utmaning 6, Tillbaka till jobbet

Jag hör till de lyckliga som fått vara ledig länge.
Och det skrämmer mig att jag återigen ska gå upp tidigt
mitt i mörkret
gå ut och starta en kall bil
frysa och vara trött
navigera i morgonrusningen med dimmiga ögon
trög hjärna
passivt aggressiv till förmiddagsfikat
Jag är så sjukt morgontrött
och jag vill inte gå upp mitt i natten
mörkret förlamar mig och hämmar
jag kan leva med det när jag är hemma
men mitt arbete kräver entusiasm, glädje, balans, styrka,
ljus
och mitt ljus räcker knappt till mig själv
jag kupar själen runt den stadiga lilla lågan
gömmer den längst in i kroppen

Jag möblerar om idag
tokigt att göra det nu
jag hinner nog inte klart tills ikväll
men jag behöver låtsas att jag har all tid i världen
för jag får panik
av tanken på
att nästa gång jag får sova ut
och vara i min egen rytm
är det juni.

Men det är skönt att helgerna är slut
för jag vet inte vilken veckodag det är längre
jag gillar inte när affärer, banker och vårdcentraler är stängda
jag gillar inte när staden sover
den ska vara vaken
jämt
7eleven är min bästa vän





2 kommentarer:

  1. Jättebra Anna! Prosadikt eller vad man ska kalla det. "för jag får panik av tanken på att nästa gång jag får sova ut och vara i min egen rytm är det juni..." - Anna! Klockrent.

    Fortsätt skriva, det är tokbra för själen, lite tid för sig själv och alla tankarna.

    /din skrivarvän Anna

    SvaraRadera
  2. "och mitt ljus räcker knappt till mig själv
    jag kupar själen runt den stadiga lilla lågan
    gömmer den längst in i kroppen"

    jättevackert...

    SvaraRadera